|

Søg

Søg
Close this search box.

|

Sommer og vinterdæk – hvad er forskellen?

Del DENNE SIDE

Det er normalt skifte mellem sommer- og vinterdæk i forhold til årstiden, men hvad er egentlig forskellen på de to dæktyper? Det får du svaret på i denne artikel.

Vinterdæk til frostvejr og vådt føre

Vinterdæk er en type dæk, der er mere skridsikker i de kolde måneder, hvor vejret er præget af frost, sne og is. Om vinteren er det hyppigt, at man bliver nødt til at køre bilen i glat føre, og her kan vinterdæk gøre det mere sikkert at køre på isglatte veje. Skal du foretage en hård opbremsning, kan bilen bremse bedre og mere skridsikkert i vådt og særlig glat føre, end den kan med sommerdæk. Det giver en kortere bremselængde, fordi dækkene er opbygget, så de får bedre fat, når bilen skal bremse op. Desuden gør vinterdæk bilen mere stabil på sneglatte veje, fordi de er bedre til at hindre den i at skride.

Sommerdæk til varmt og tørt vejr

Sommerdæk egner sig til den varme og mere tørre årstid. Bremselængden er længere end på vinterdæk i glat føre, derfor er sommerdæk ikke så sikre som vinterversionen. Til gengæld passer de fint til varmere vejrforhold, hvor risikoen for at skride er meget mindre, end hvis man kører i frostvejr eller med is på vejene. Desuden bliver de ikke så hurtigt slidt op, og er derfor bedre for økonomien end vinterdæk. Den bedste løsning er for de fleste biler en kombination, hvor man skifter dæk efter årstiden.

Hold øje med mønsterdybden

Ifølge Færdselsloven skal bildæk have en mønsterdybde på minimum 1,6 mm, men mange eksperter mener, at det er alt for lidt. Vil du være på den sikre side, så sørg for at have omkring 3 mm mønsterdybde eller slidbane på dine sommerdæk, og 4 mm på dine vinterdæk, så er de langt mere sikre i trafikken. Er du i tvivl om mønsterdybden, så få det undersøgt hos din bilforhandler eller på dit nærmeste værksted.