|

Søg

Søg
Close this search box.

|

Reklamationsret kontra garanti

Det er en udbredt misforståelse at reklamationsret og garanti er det samme; men intet kunne være mere forkert

Reklamationsret

Som udgangspunkt er alle varer solgt fra en erhvervsdrivende til en forbruger, omfattet af 24 mdr. reklamationsret som dækker fejl der var til stede ved leveringstidspunktet og som sælger ikke meget specifikt og på skrift i slutsedlen har friholdt fra reklamationsretten.

De første 12 mdr.(*) gælder formodningsreglen, hvilket betyder at man formoder at en given fejl var til stede på leveringstidspunktet. Sælger skal derfor i de første 6 mdr. efter leveringen, kunne bevise at en fejl ikke var til stede på leveringstidspunktet.

Efter de første 12 mdr. (*) overgår denne bevisbyrde til køber, hvilket betyder at køber skal kunne bevise at en given fejl eller mangel var til stede på leveringstidspunktet.

Reklamationsretten dækker altså kun fejl og mangler som var til stede, eller begyndende til stede på leveringstidspunktet. Reklamationsretten er en del af forbrugerlovgivningen og kan ikke fraviges.

*) Per 1. Januar 2022. Inden da kun 6 mdr.

Garanti

Garanti kan udstedes af sælger og er altså en helt frivillig aftale mellem køber og sælger. Garanti kan variere i både dækningsområder, længde og dækningsprocent.

En typisk garanti udstedt på en nyere brugt bil kunne være: 3- 6 mdr. 100 % garanti på drivinien (motor, gearkasse, kardan- og drivaksler, differentiale, starter og generator, brændstofsystem samt kølesystem.

Garantien kan også være udformet så køber og sælger f.eks. deler omkostningerne ved en reparation, eller garantien kan være ledsaget af en forsikringspolice som dækker for mekanisk svigt.

Grundlæggende er det et spørgsmål om en aftale mellem køber og sælger og garantien skal stille køber bedre end købelovens bestemmelser.

Vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte DBFU på mail info@dbfu.dk.