Auto IT og DBFU i nyt samarbejde

DBFU anført af den nye direktør, Jørgen Bomberg, og Auto IT har indgået en aftale, der sikrer DBFU’s medlemmer adgang til fremtidens IT-løsninger og tilgodeser brugtvognsforhandleres behov for digitalisering. Et af elementerne er en værdifastsætter til beregning af afgift på brugte biler.

Jørgen Bomberg har ikke siddet længe som direktør for DBFU, før han landede en god aftale med Auto IT til glæde for sine medlemmer. Samarbejdet er bygget op omkring flere af Auto IT’s produkter herunder attraktive vilkår i forbindelse med udvikling af hjemmesider, rådgivning om onlinemarkedsføring, annoncering på biltorvet.dk samt ikke mindst en kollektiv adgang til en afgiftsberegner til brugte biler, som Auto IT har udviklet.

Værktøjet beregner registreringsafgiften på brugte eksport- og importbiler, samt kan lave L4 genberegninger. Adgangen til systemet vil kunne aflaste brugtbilsforhandlere for en masse bøvlet administration og give større tryghed for korrektheden i beregningerne.

Auto IT vinder udbud om værdiberegner til brugte biler for Motorstyrelsen.

Bedste venner med brugtbilsforhandlere
Aftalen med DBFU er et led i en klar strategi fra Auto IT. Det fortæller Auto IT’s kommercielle direktør Peter Larsen.

”Vores mission er at gøre det billigt og effektivt at sælge biler i bred forstand, og vi har længe gerne villet spille en større rolle i forhold til brugtbilsforhandlerne. Vi har udviklet en god værdiberegner til brugte biler og hvad er mere naturligt end at dele den med brugtvognsforhandlere? Derudover er vi jo kun interesserede i at få så mange på biltorvet.dk som muligt og få udbredt kendskabet til alt det vi kan, som bilsalgsprogrammet AutoDesktop, hjemmesider og digital tilstedeværelse online,” forklarer Peter Larsen.

En fordel for alle og den enkelte
Aftalen vil give kollektive fordele for DBFU og det enkelte medlem, samtidigt med, at det styrker samarbejdet, så Auto IT og DBFU i fællesskab kan udvikle løsninger, der målrettes forhandlere af brugte biler.

”Digitaliseringen går stærkt og der vil også i de kommende år, være behov for digitale investeringer i bestræbelserne på at fastholde en sund forretning. Auto IT ejes af branchen og den primære opgave er netop at sikre at løse branchens digitale udfordringer. Med den nye aftale får DBFU mulighed for at sætte sit fingeraftryk på fremtidens løsninger,” lover Peter Larsen.

Gratis rådgivning
Udover de økonomiske muligheder, giver aftalen alle medlemmer adgang til rådgivning af Auto IT’s digitale mediebureau, der sørger for øget synlighed på Google og Facebook.

”Det er et spørgsmål om at sikre, at vi har en mulighed for at kunne trække på de rigtige kompetencer og få den rigtige rådgivning på områder, hvor Auto IT står stærkt,” siger DBFU’s Jørgen Bomberg og runder af med at glæde sig over at kunne røre albuer med Auto IT.

”Auto IT har nok med rette tit fået skudt i skoene, at de gør meget for importører og nybilsforhandlere og i det spil har man måske overset os brugtbilsforhandlere, men det nytter ikke noget at stå på sidelinjen og brokke sig. Her må vi række ud og tage dialogen og man må erkende at Auto IT sender et klart signal om, at de gerne spiller en mere aktiv rolle og vil samarbejdet. Det er meget positivt,” bemærker Jørgen Bomberg.

Læs mere

Ny app gør det hurtigere og mere sikkert at handle med biler

Motorstyrelsen er klar med ny app, der gør det muligt for private at foretage omregistrering af biler på få minutter via telefonen. Appen gør det markant lettere og sikrere at handle med biler.

En ny app fra Motorstyrelsen gør det nemt, hurtigt og sikkert for private at handle med biler. Med appen “Ejerskifte” kan køber og sælger på ganske få minutter få styr på de praktiske detaljer ved en bilhandel og gennemføre omregistreringen. Det kræver blot, at de downloader appen til hver deres smartphone.

“Der bliver foretaget flere end 200.000 bilhandler mellem private borgere om året, og tidligere har det været forbundet med en vis utryghed at handle med bil. Appen Ejerskifte fjerner usikkerheden, og det er altså bare meget lettere for både køber og sælger, at de kan stå sammen og foretage ejerskiftet på få minutter”, siger Jørgen Rasmussen.

Det er købers ansvar at foretage et ejerskifte i Motorregistret, hvor fristen for omregistrering er tre uger. Det har bekymret mange sælgere, for så længe ejerskiftet ikke er gennemført, skal deres forsikringer dække eventuelle skader, som bliver foretaget af køber, og sælger får tilsendt en eventuel fartbøde eller p-afgift. De problemer opstår ikke, hvis man bruger den nye app. I appen foregår omregistrering og valg af forsikringsselskab med det samme, og køber kan desuden få oplyst, om der er restgæld i køretøjet.

“Vi er meget glade for at kunne hjælpe de mange tusinde danskere, der hvert år handler bil med en anden privatperson. Vi har lagt stor vægt på, at appen er let at bruge, og at sikkerheden er i top, og vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger fra de borgere, der allerede har anvendt Ejerskifte,” siger direktør Jørgen Rasmussen fra Motorstyrelsen om appen, som er udviklet af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.

Læs mere om den nye app i faktaark fra Motorstyrelsen.

Appen Ejerskifte kan downloades i App Store og Google Play.

Motorstyrelsen blev etableret 1. juli 2018 i forbindelse med omlægningen af SKAT. Motorstyrelsens opgave er at sikre, at alle motorkøretøjer er registreret korrekt, og at værdifastsættelse og afgiftsberegning sker på et ensartet og gennemskueligt grundlag.

Læs mere

Regeringen vil reducere CO2-udledningen med 1 mio. ton i vejtransportsektoren

Pressemeddelelse fra Skatteministeriet • Vis original artikel

Omlægning af bilafgifterne, grønnere brændstof og vejafgifter for lastbiler er blandt de tiltag, der skal reducere CO2-udledningen med 1 mio. ton frem mod 2030. Det lægger regeringen op til i sit vejtransportudspil før forhandlingerne om grøn omstilling i vejtransportsektoren.

CO2-udslippet i vejtransportsektoren skal reduceres med 1 mio. ton. Det sker som et skridt på vejen til at realisere 70 pct.-målsætningen.

Regeringen præsenterer senere i dag en række konkrete forslag for Folketingets partier i et samlet klimaudspil for vejtransportområdet, som skal reducere CO2-udledningen og lægge trædestenene for en større omstilling af vejtransportsektoren.

Udspillet skal levere konkrete CO2-reduktioner og sikre stabile rammevilkår for både de grønne elbiler og konventionelle biler, der betyder, at almindelige danskere fortsat har mulighed for at købe en bil, så deres hverdag kan hænge sammen. Samtidig skal det være muligt fortsat at udbygge velfærden. Regeringens tiltag vil blandt andet betyde, at der vil være 500.000 grønne biler på de danske veje i 2030 stigende til over 1 mio. grønne biler i 2035.

Regeringen ønsker samtidig en massiv indsats for at gøre konventionelle biler og lastbiler mere grønne. Det skal ske gennem en fordobling af fortrængt benzin og diesel, hvor der samtidig tages højde for den globale CO2-udledning ved produktionen af grønne brændstoffer. Derudover lægges sporene for at gøre noget ved trængslen på de danske veje og CO2-udslippet fra lastbiler gennem en vejafgift på lastbiler.

”Regeringens holdning er, at transportsektoren skal være grønnere. Det skal derfor være slut med, at bilafgifterne forhandles fra år til år. Bilejerne og branchen har krav på stabile og trygge vilkår, som de kan stole på mange år frem. Derfor lægger regeringen op til, at der bliver indført et mere enkelt afgiftssystem, som ud over at sikre flere grønne biler på vejene også sikrer tryghed for bilejerne og bilbranchen de næste mange år”, siger skatteminister Morten Bødskov.

Regeringen foreslår også at fremme grønne brændsler i benzin og diesel gennem et nyt CO2-fortrængningskrav på tværs af drivmidler. Det vil betyde, at CO2-udledningen fra de mange fossile køretøjer reduceres, indtil målet om en grøn bilpark er nået.

”I foråret indgik vi brede, politiske aftaler med fokus på affalds-, energi- og industriområderne. Nu tager vi for alvor fat på første kapitel af klimaindsatsen i efteråret nemlig med transportsektoren – for alle sektorer skal bidrage til den grønne omstilling. Når vi lægger det hele sammen med transportudspillet, har regeringen i Klimalovens år 0 leveret en reduktion på 6 mio. ton i 2030, svarende til mere end en fjerdedel af den samlede manko i 2030. Senere på året kommer udspil om landbrug og grøn skattereform. Spørgsmålet er derfor ikke, om vi skal nå de 70 procent – for det skal vi. Spørgsmålet er, hvordan vi kommer i mål med vores ambition om en reduktion på 70 procent af CO2-udledningen på en klog og retfærdigt måde –” siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen.

Derudover foreslår regeringen at indføre CO2-differentierede kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler. Det skal sikre, at lastbilerne i højere grad beskattes i forhold til de skadesomkostninger, de har for samfundet, klimaet og miljøet og på sigt drive omstillingen mod CO2-neutrale lastbiler. Et forslag, som ligger i forlængelse af det, som den tidligere VK-regering i 2009 foreslog.

”Det er helt afgørende, at vi får en markant omstilling af både den lette og den tunge transport, hvis vi skal nå den målsætning, som et bredt flertal af Folketinget står bag. Det kræver, at vi tør bruge alle midler. Med regeringens plan om øget brug af grønne brændstoffer kombineret med en CO2-afhængig vejafgift på lastbiler får vi store CO2-besparelser, der kan gøres op nu og her. Og samtidig lægger vi trædesten ud til en total omstilling af hele branchen,” siger transportminister Benny Engelbrecht.

Endelig vil regeringen arbejde for, at der i EU fremlægges ambitiøse planer for udfasning af diesel og benzinbiler og mulighed for forbud mod salg af fossile biler.

Regeringen indleder senere i dag forhandlinger om den grønne omstilling i vejtransportsektoren.
Det sker i Skatteministeriet, hvor partierne er indkaldt til møde kl. 19.00.

Faktaark:
Stigning i salget af grønne biler
Afgifter på elbiler i 2020
Regulering af bio- og VE-brændstoffer
Prisændringer ved udspil til omlægning af registreringsafgiften i 2021 for elbiler
Prisændringer for konventionelle biler Tabel

Læs mere

Tæt opløb sikrer Seat Leon titlen som Årets Brugtbil 2020

Seat Leon er netop kåret til at være det bedste brugtbilkøb for tiden. Modellen vinder finalerunden i Årets Brugtbil 2020 foran et skarpt finalefelt, der ud over vinderen består af Kia Ceed, BMW 3-serie, Mercedes A-klasse og Skoda Superb.
“Seat Leon lever i skyggen af sine søstermodeller fra Skoda og Volkswagen, men bilen er generelt fremragende og koster langt mindre. Jeg ville gå efter den faceliftede model, der kom i 2017,” siger biljournalist Christian Schacht, der repræsenterer Jyllands-Posten i kåringen.

Sidste år vandt søstermodellen VW Golf VII kåringen, og juryen mener generelt, at Seat Leon er lige så god en brugtbil, men samtidig er den såvel billigere som bedre udstyret end både VW Golf VII og Skoda Octavia.

“Den er lettere overset – indtil du ser den. Designet på Seat Leon sidder lige i skabet. Den er billigere end sidste års vinder – den er baseret på samme teknik og så er den flottere,”
lyder vurderingen fra biljournalist og jurymedlem Ebbe Sommerlund, der er brugtbilekspert på Bilbasen.

Juryen, der består af tekniske eksperter og biljournalister, vurderer brugtbilerne ud fra en række kriterier såsom teknisk kvalitet, service- og reparationsomkostninger og værdi for pengene.

I øjeblikket er der omkring 300 eksemplarer af vindermodellen til salg på brugtbilmarkedet, når man ser på årgangene 2012 til 2020, og de koster i gennemsnit 1171.000 kroner. Ifølge beregninger fra Bilbasen koster det godt to kroner pr. kilometer at køre i Årets Brugtbil, hvilket er blandt de billigste i mellemklassen, der udover Seat Leon også tæller medlemmer som Ford Focus, Toyota Corolla og Skoda Octavia.

“Den tredje generation Seat Leon forener dynamiske køreegenskaber med gode pladsforhold, især som stationcar, langtidsholdbart design, kraftige motorer og gode langtursegenskaber. Som brugt er den både spændende og fornuftig, “ siger biljournalist Morten Bek fra Blog om biler. Det er 15. gang, at kåringen af Årets Brugtbil finder sted.

 

Juryen vælger bilerne blandt det seneste års 125 mest solgte brugtbiler. Årets Brugtbil sætter fokus på de egenskaber, der gør en brugtbil til et godt køb, og det er yderst relevant i Danmark, hvor der hvert år handles over 500.000 brugte biler. I det perspektiv vinder Seat Leon fra 2012 til 2020 altså Årets Brugtbil 2019.

Finalerundens resultat, Årets Brugtbil 2019:
Seat Leon, årgang 2012 – 2020. 130 point, 6 førstepladser
Kia Ceed, årgang 2012 til 2017. 130 point, 4 førstepladser
BMW 3-serie, årgang 2012 – 2019. 115 point
Mercedes A-klasse, årgang 2012 – 2018. 70 point
Skoda Superb, årgang 2014 – 65 point

 

Tidligere vindere af Årets Brugtbil
2019: VW Golf VII, årgangene 2013 – 2017
2018: BMW 1-serie, årgangene 2011-2015
2017: Ford C-MAX, årgangene 2010-2015
2016: BMW 3-serie, årgangene 2008-2012
2015: Mercedes C-klasse, årgangene 2007-2011
2014: Honda Civic, årgangene 2006-2012
2013: Toyota Avensis, årgang 2007
2012: Honda Accord, årgang 2009
2011: Kia cee’d, årgang 2007
2010: Opel Astra, årgang 2005
2009: Ford Focus, årgang 2005
2008: Ford Mondeo, årgang 2004
2007: Mazda6, årgang 2003
2006: Škoda Fabia, årgang 2001

Læs mere

Brugt Volkswagen

VW vinder for første gang Årets Brugtbil

VW Golf VII er netop kåret til at være det bedste brugtbilkøb for tiden. Modellen vinder finalerunden i Årets Brugtbil 2019 foran et skarpt finalefelt bestående af Ford Fiesta, Skoda Octavia, Nissan Qashqai og Skoda Superb samt vinderen.

”Volkswagen Golf i 7. generation er den mest overbevisende Golf længe. Teknikken er selv i dag på højde med helt nye biler, og generelt er det en meget solid bil. Udvalget af brugte biler er enormt, ja der er faktisk en Golf til alles smag, og der er endda plug-in-hybrider og elbiler til salg,” siger biljournalist Christian Schacht, der repræsenterer Jyllands-Posten i kåringen.

Det kan egentlig overraske, at en VW-model ikke tidligere har vundet Årets Brugtbil, da VW har været det bedste sælgende bilmærke i Danmark i en årrække. Det er dog først nu, at VW Golf ud fra en række tekniske kriterier vurderes til at være den bedste brugtbil af juryen.

”Volkswagen har afhjulpet de kedelige tekniske problemer med benzinturbomotorer og gearkasser, som opstod for efterhånden en del år siden, og derfor er det på tide at vurdere Golf som et fremragende brugtkøb. Golf VII er ekstremt populær hos ejerne, og er en allroundbil med god plads, der kan det hele. Jeg ville tage en 1,6 diesel med DSG-gear, der er billig i drift. Bemærk i øvrigt, at Golf VII er blandt de billigste brugte biler, når man ser på kroner pr. kilometer, ” lyder vurderingen fra biljournalist og jurymedlem Steen Bachmann fra Bilmagasinet.

Juryen, der består af tekniske eksperter og biljournalister, vurderer brugtbilerne ud fra en række kriterier såsom teknisk kvalitet, service- og reparationsomkostninger og værdi for pengene.

I øjeblikket er der omkring 500 eksemplarer af vindermodellen til salg på brugtbilmarkedet, når man ser på årgangene 2014 til 2016, og de koster i gennemsnit 168.000 kroner. Der er i øvrigt hele 1.350 Golf VII til salg i årgangene fra 2013 til 2019, hvilket er det højeste antal for en brugtbil i øjeblikket. Ifølge beregninger fra Bilbasen koster det godt to kroner pr. kilometer at køre i Årets Brugtbil, hvilket er blandt de billigste i mellemklassen som VW Golf tilhører.

“Da syvende generation af Golf var ny fremstod den slet og ret som bilen uden fejl. Og nu som Årets Brugtbil er den fortsat netop bilen uden fejl. Lige nu kører den samlede bilverden i den grad i retning af elbiler – underforstået i retning af mindre CO2-udslip. Vel er Golf VII ikke nødvendigvis en elbil, men den moderne benzinmotor med miljøteknik er med til at gøre netop denne bil tidssvarende også ind i 20’erne, ” siger Flemming Haslund, chefredaktør på Motormagasinet.

Det er 14. gang, at kåringen af Årets Brugtbil finder sted. Juryen vælger bilerne blandt det seneste års 125 mest solgte brugtbiler, der er fra tre til syv år gamle. Årets Brugtbil sætter fokus på de egenskaber, der gør en brugtbil til et godt køb, og det er yderst relevant i Danmark, hvor der hvert år handles over 500.000 brugte biler. I det perspektiv vinder VW Golf VII fra 2014 til 2016 altså Årets Brugtbil 2019.

 

Finalerundens resultat, Årets Brugtbil 2019:

  1. VW Golf VII 2014-2016 – 155 point
  2. Ford Fiesta 2013-2017 – 120 point
  3. Skoda Octavia 2013-2017 – 105 point
  4. Nissan Qashqai 2014-2017– 75 point
  5. Skoda Superb 2015-2017 – 55 point

 

Tidligere vindere af Årets Brugtbil

2018: BMW 1-serie, årgangene 2011-2015

2017: Ford C-MAX, årgangene 2010-2015

2016: BMW 3-serie, årgangene 2008-2012

2015: Mercedes C-klasse, årgangene 2007-2011

2014: Honda Civic, årgangene 2006-2012

2013: Toyota Avensis, årgang 2007

2012: Honda Accord, årgang 2009

2011: Kia cee’d, årgang 2007

2010: Opel Astra, årgang 2005

2009: Ford Focus, årgang 2005

2008: Ford Mondeo, årgang 2004

2007: Mazda6, årgang 2003

2006: Škoda Fabia, årgang 2001

Læs mere

Skjul selv mindre ridser på din bil

ridser i bilen

Ridser i lakken pynter aldrig. Desuden giver ridser grobund for snavs – og dermed rust. Derfor kan det godt betale sig at få repareret dem i god tid. Dog kan skyhøje regninger fra mekanikeren eller pladeværkstedet dog godt afskrække mange billister fra at få gjort noget ved ridserne. Der er dog ingen grund til bekymring. Ganske vist kræver større og dybere ridser professionel assistance, men du kan faktisk reparere de fleste ridser selv.

Læs mere

Gode råd til den perfekte bilvask

bilvask

Der er god grund til at holde din bil ren. Dels ser en blankpoleret bil pænere ud. Men endnu vigtigere holder din bil også længere, hvis du vasker den med jævne mellemrum. Snavs holder nemlig på fugten, og dermed giver en snavset bil også risiko for rust og skader i lakken. Derfor er det vigtigt, at du giver din bil en grundig vask i ny og næ – især om vinteren, hvor vejret generelt er mere fugtigt. Men hvordan får du den perfekte bilvask? Vi har samlet en håndfuld gode råd.

Forbered bilen til vaskehallen

Manuel vask er helt klart den mest grundige løsning, når bilen skal være ren. Vask i hånden tager dog lang tid, hvorimod tankstationernes vaskehaller klarer jobbet på få minutter – oven i købet med et fornuftigt resultat.

Det kan dog godt betale sig at forberede bilen manuelt, inden du kører den ind i vaskehallen. Det gør du bedst ved at give bilen en omgang sæbevand, så snavset bliver blødt op.
Giv desuden forrude, front, nummerplader og fælge en omgang med vand og børste. Pas også på viskebladene på vinduesviskerne, som nemt tager skade af vaskens kemikalier. Dæk dem eventuelt til med de vaskeposer, du ofte finder på tankstationens klargøringsområde.

Vælg den billigste vask

Den automatiske vask kommer ikke ind i alle hjørner og kroge af bilen, og desuden kan visse funktioner i vaskehallen være direkte skadelige for din bil. Eksempelvis gør undervognsvask ofte mere skade end gavn. Trykket i dyserne til vasken er nemlig meget højt, og da dyserne også sidder meget tæt på bilens undervogn, ødelægger de rustbeskyttelsen på undervognen.

Derfor bør du altid vælge den billigste vask og som supplement spule undervogn og hjulkapsler med en vandslange. Det giver et langt mere effektivt resultat og sparer dig for rust på grund af ophobet snavs og ødelagt rustbeskyttelse.

Vask bilen i hånden 2-4 gange årligt

Sæt en time eller to af til en manuel håndvask mindst to gange om året – og gerne flere. Det sikrer, at du får fjernet ophobet snavs. Det er dog vigtigt, at du rengør bilen med en blød børste, så du skåner lakken mest muligt. Undgå at trykke for hårdt, og brug rigelige mængder vand.

Giv desuden bilen en manuel lakforsegling én gang om året. Drop forseglingen i vaskehallen. Ligesom den automatiske undervognsvask er den automatiske forsegling heller ikke særlig effektiv.

Læs mere

Dæktrykkets betydning for din sikkerhed og økonomi

Dæktrykkets betydning for sikkerhed og økonomi

Dæktryk

Mange billister skænker sjældent dæktrykket en tanke. Faktisk kører op til 50 % af de danske billister rundt med forkert dæktryk. Dæktrykket har dog stor betydning for både sikkerhed og økonomi, så der er god grund til at holde øje med det. Men ved du egentlig, hvad der sker, hvis trykket i dækkene er for lavt?

Betydning for sikkerheden

Først og fremmest har dæktrykket stor betydning for sikkerheden. Et for lavt dæktryk forringer nemlig bilens styreegenskaber. Bilen kommer nemmere i slinger, når trykket er for lavt, fordi berøringsarealet med vejbanen bliver væsentligt mindre. Desuden har bilen sværere ved at navigere og ved at tage skarpe sving ved for lavt dæktryk.

Ikke mindst forringer et lavt dæktryk også bremseegenskaberne, da et fladt dæk har sværere ved at overføre optimal bremsekraft. Det betyder blandt andet, at bilens ABS- og ESC-systemer mister deres fulde potentiale. Ikke mindst betyder det også længere bremselængder – og dermed større risiko for uheld.

Et for lavt dæktryk forringer også bilens evne til at forcere ujævnheder på vejbanen. Dermed føles det som om, at du kører med dårlige støddæmpere. Bilen sejler af sted, og den hopper hen over selv små bump og fordybninger i vejen. Et forkert dæktryk øger også risikoen for akutte dækskader – især på tungt læssede biler – og kan dermed være direkte livsfarligt.

Betydning for økonomien

Selvfølgelig er sikkerheden alfa og omega, når du sætter dig ind i din bil. Men økonomien har også styr betydning for de fleste. Som bilejer er pengepungen allerede hårdt prøvet, men et lavt dæktryk pynter altså ikke på budgettet. Så set ud fra et økonomisk perspektiv, kan det også godt betale sig at holde øje med dækkene.

Kørsel med lavt dæktryk medfører først og fremmest større slitage på dækkene. Det betyder, at dækkene holder i kortere tid – og dermed også større udgifter til nye dæk. Foruden er et lavt dæktryk lig med højere forbrug af brændstof. Hvis du kører med blot 0,5 bar for lavt tryk i dækkene, øger du dit brændstofforbrug med op til 3 %.

Tjek trykket

Hvis du ikke vil sætte sikkerheden og økonomien over styr, bør du tjekke dæktrykket med jævne mellemrum – cirka en gang om måneden. Gerne oftere i de kolde måneder, da kulde får trykket til at dale. Det optimale dæktryk finder du i enten i bunden af venstre dørstolpe, i låget af tankdækslet eller i bilens instruktionsbog. Sørg for at trykket er korrekt på alle fire hjul. Der er nemlig ofte forskel på for- og baghjul.

Læs mere

Sådan kører du længere på literen

Sådan kører du længere på literen

Tocifrede literpriser på benzin og mange kørte kilometer er lig med store udgifter. Livet som bilejer er dyrt, og brændstof er bestemt en af de større poster blandt biludgifterne. Du kan dog selv gøre en del for at køre længere på literen og dermed spare penge til brændstof. Vi har samlet en guide, som kan hjælpe dig med at sænke dit brændstofforbrug. Læs med, og spar penge – og skån miljøet.

Let foden fra speederen

Kørsel i byområder betyder mange standsninger og igangsætninger – og dermed et højere brændstofforbrug. Du kan dog minimere forbruget væsentligt ved at slippe speederen i god tid, undgå at koble ud og lade motoren bremse, mens du har bilen i gear. Desuden kan du med fordel undgå at gasse for meget op, når du accelererer.

Kør i højt gear

Når du kører i lave omdrejninger, sætter du også dit forbrug af brændstof ned. Undgå derfor at køre gearene helt ud, og sæt bilen i et højt gear, når du har nået den ønskede hastighed. I byzoner, hvor hastighedsgrænsen ofte er 50 km/t, er fjerde eller femte gear optimalt, mens femte gear – eller sjette gear hvis bilen har sådan et – med fordel kan bruges på landevej og motorvej.

Hold øje med dæktrykket

Mange billister er slemme til at glemme at tjekke dæktrykket. Dæktrykket har dog stor betydning for brændstofforbruget. Faktisk betyder kørsel med kun 0,5 bar for lavt tryk op til 3 % større forbrug af brændstof. Derfor kan det godt betale sig at holde øje med dæktrykket. Du kan for det meste finde det optimale dæktryk i bunden af venstre dørstolpe eller i låget til tankdækslet.

Sæt farten ned

Din bil forbrænder omkring 20 % mere brændstof ved en hastighed på 130 km/t, end den gør ved 110 km/t. Derfor kan du spare mange penge ved at sætte farten ned på motorvejen. Den øgede vindmodstand ved høje hastigheder sætter nemlig din bils kræfter på prøve, og det kan ses på benzinmåleren. Hold dig derfor til en lav hastighed, og undgå ekstra udgifter til brændstof – og fartbøder. Hvis din bil har fartpilot, kan du med fordel lade den styre hastigheden.

Sluk for klimaanlægget

De færreste har klimanlægget i tankerne, når de tænker brændstofforbrug. Men faktisk øger en tændt aircondition forbruget af brændstof med op til 15 %. Så sluk for klimaanlægget, medmindre du finder det strengt nødvendigt. Det kan spare dig for mange penge.

Læs mere

Nyheder |

Meninger og forslag, der er til gavn for dig,
som vil sælge eller købe en brugt bil.

Kontakt

Dansk Bilforhandler Union
Fuldbyvej 15
4180 Sorø

77 77 40 00
info@dbfu.dk

OBS! Forbrugerhenvendelser kun skriftligt via mail.

Følg os

[buttons]