Mange billister skænker sjældent dæktrykket en tanke. Faktisk kører op til 50 % af de danske billister rundt med forkert dæktryk. Dæktrykket har dog stor betydning for både sikkerhed og økonomi, så der er god grund til at holde øje med det. Men ved du egentlig, hvad der sker, hvis trykket i dækkene er for lavt?
Betydning for sikkerheden
Først og fremmest har dæktrykket stor betydning for sikkerheden. Et for lavt dæktryk forringer nemlig bilens styreegenskaber. Bilen kommer nemmere i slinger, når trykket er for lavt, fordi berøringsarealet med vejbanen bliver væsentligt mindre. Desuden har bilen sværere ved at navigere og ved at tage skarpe sving ved for lavt dæktryk.
Ikke mindst forringer et lavt dæktryk også bremseegenskaberne, da et fladt dæk har sværere ved at overføre optimal bremsekraft. Det betyder blandt andet, at bilens ABS- og ESC-systemer mister deres fulde potentiale. Ikke mindst betyder det også længere bremselængder – og dermed større risiko for uheld.
Et for lavt dæktryk forringer også bilens evne til at forcere ujævnheder på vejbanen. Dermed føles det som om, at du kører med dårlige støddæmpere. Bilen sejler af sted, og den hopper hen over selv små bump og fordybninger i vejen. Et forkert dæktryk øger også risikoen for akutte dækskader – især på tungt læssede biler – og kan dermed være direkte livsfarligt.
Betydning for økonomien
Selvfølgelig er sikkerheden alfa og omega, når du sætter dig ind i din bil. Men økonomien har også styr betydning for de fleste. Som bilejer er pengepungen allerede hårdt prøvet, men et lavt dæktryk pynter altså ikke på budgettet. Så set ud fra et økonomisk perspektiv, kan det også godt betale sig at holde øje med dækkene.
Kørsel med lavt dæktryk medfører først og fremmest større slitage på dækkene. Det betyder, at dækkene holder i kortere tid – og dermed også større udgifter til nye dæk. Foruden er et lavt dæktryk lig med højere forbrug af brændstof. Hvis du kører med blot 0,5 bar for lavt tryk i dækkene, øger du dit brændstofforbrug med op til 3 %.
Tjek trykket
Hvis du ikke vil sætte sikkerheden og økonomien over styr, bør du tjekke dæktrykket med jævne mellemrum – cirka en gang om måneden. Gerne oftere i de kolde måneder, da kulde får trykket til at dale. Det optimale dæktryk finder du i enten i bunden af venstre dørstolpe, i låget af tankdækslet eller i bilens instruktionsbog. Sørg for at trykket er korrekt på alle fire hjul. Der er nemlig ofte forskel på for- og baghjul.